Ruszyła budowa S19 Janów Lubelski– Lasy Janowskie

Image

W poniedziałek 16 września w Łążku miało miejsce symboliczne wbicie łopaty pod budowę odcinka S19. Jest to kolejny fragment szlaku Via Carpatia.

Ruszają prace na kolejnym odcinku S19 na terenie województwa lubelskiego, od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie, na granicy województw lubelskiego i podkarpackiego.

- Dziś otwieramy pracę nad ośmiokilometrowym odcinkiem. Myślę, że ta droga zmieni obraz Ziemi Lubelskiej, Ziemi Podkarpackiej, dlatego że te tereny były zapomniane przez wiele lat. Inwestycje były koncentrowane w Polsce centralnej, południowo- zachodniej, czy zachodniej. Te tereny były komunikacyjnie wykluczone. Budowa drogi S19 pozwoli na to, że Lubelszczyzna, Podkarpacie i Podlasie zostaną włączone do sieci dróg europejskich. Wprawdzie droga S19 nie jest w tej sieci, ale podejmujemy wysiłki żeby przy najbliższym rozszerzeniu tej sieci, które będzie robione w 2023 roku, ten cały korytarz był w sieci TNT. Współpracujemy w tym aspekcie z Komisją Europejską i jesteśmy na dobrej drodze. Przypomnijmy, że budowa tej drogi była przewidziana przez rząd Prawa i Sprawiedliwości w roku 2006. Droga ta została później wyrzucona z planu inwestycji i dopiero nasz rząd przywrócił realizację tego korytarza w pełnym wymiarze, czyli od granicy z Litwą aż na południe, po granicę ze Słowacją. To będzie korytarz, który będzie przez Polskę przebiegał tworząc Via Carpatię– mówił Jerzy Kwieciński Minister Inwestycji i Rozwoju.

Zadanie realizuje firma Strabag. Nowy odcinek drogi ekspresowej będzie dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu. Będzie miał 3,5 metra szerokości, docelowo z rezerwą na trzeci pas ruchu. Wykonawca zajmie się budową 12 obiektów inżynierskich, a będą to m.in.: mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt. Odcinek drogi powinien zostać zrealizowany do połowy 2021 roku. Koszty związane z jego realizacją to niemal 184 mln zł. Prawie połowa tych środków pochodzi z Unii Europejskiej.

- Znajdujemy się na styku dwóch regionów: lubelskiego i podkarpackiego. Dla tych dwóch regionów droga ekspresowa S19 ma strategiczne znaczenie. To znaczenie można podzielić na 3 kwestie. Pierwsza kwestia to zwiększone bezpieczeństwo w przewozach osób i towarów. Każda droga ekspresowa to szybszy i zdecydowanie bardziej komfortowy, sprawny transport. Ten ogromny plus to skrócenie czasu w przemieszczaniu się. Droga ekspresowa S19 będzie łączyła już w roku 2022 stolice naszych regionów, czyli Lublin z Rzeszowem. Kolejny aspekt to zwiększenie jakości życia. Każdy z mieszkańców, który dzisiaj podróżuje tą obecną drogą krajową będzie mógł pokonać te odcinki lokalne właśnie drogą ekspresową. Trzecim aspektem, o którym nie wolno zapominać, jest podniesienie potencjału gospodarczego. Inwestycja w Via Carpatię to inwestycja w przyszłość naszych regionów. Pomoże ona w rozszerzaniu działalności gospodarczej. To inwestycja, która przyczyni się do tego, że tutaj będą powstawały nowe- jestem o tym przekonany- lepiej płatne miejsca pracy– mówi wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Jak podkreślił Rafał Weber inwestycja w Via Carpatię to inwestycja w rozwój Polski południowej, wschodniej i północno- wschodniej, dlatego leży ona w gestii rządu Prawa i Sprawiedliwości.

- Już w tej pierwszej kadencji (2005- 2007) rządu Prawa i Sprawiedliwości nasi poprzednicy, premierzy, ministrowie infrastruktury podejmowali te działania, aby tę drogę zrealizować, natomiast przez 8 lat rządów poprzedników nie udało się tego zrobić. Wygrywając wybory w roku 2015, od samego początku podkreślaliśmy, że Via Carpatia będzie realizowana i jest realizowana. Dzisiaj spotykamy się na uroczystym wbiciu łopaty na trzecim odcinku, po stronie województwa lubelskiego. Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace na odcinkach województwa podkarpackiego. Decyzją Rady Ministrów z lipca 2017 roku zabezpieczyliśmy środki finansowe na Via Carpatię w całości, czyli na 680 km. Wtedy limit programu budowy dróg krajowych został zwiększony ze 107 na 135 mld zł właśnie po to, by móc zrealizować m.in. to zadanie– mówi Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Przewiń do komentarzy





































Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 1 =
Nie dodano jeszcze żadnych komentarzy. Twój będzie pierwszy.