Nowy rozkład jazdy pociągów. Zwieszono niektóre kursy

Image

Za kilka dni wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. O zmianach jakie wprowadzono w nim na Podkarpaciu rozmawiano w czwartek w Urzędzie Marszałkowskim.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Podkarpackiego Oddziału spółki „Przewozy Regionalne” sp. z o.o., Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Rzeszowie, kolejowych związków zawodowych oraz samorządów przez tereny których przebiegają linie kolejowe.

[p]Najwięcej emocji budzi zawieszenie kursów na południu województwa. Dotyczy to w większości pociągów kursujących do Komańczy i Zagórza. Zawieszono także późnowieczorny kurs Stalowa Wola– Rzeszów, pozostawiając kursowanie tego pociągu tylko w niedzielę z uwagi na duże zainteresowanie nim studentów. Zawieszono również kursowanie pociągów w relacji Rzeszów – Zamość w weekend majowy z uwagi na planowane prace torowe i zamkniecie odcinka linii 101.

Głównym powodem zawieszenia kursów do Komańczy i Zagórza na liniach 107 i 108 to nikłe zainteresowanie podróżnych, a co za tym idzie mała rentowność tych połączeń. Jednym z problemów jest także niewystarczająca ilość sprawnego taboru z napędem spalinowym do obsługi pociągów na liniach niezelektryfikowanych. Zdarzenia losowe, w tym zderzenia ze zwierzyną leśną, wypadki, na przejazdach kolejowych oraz defekty powodują, że operator nie jest w stanie wszędzie zapewnić składy rezerwowe do obsługi pociągów. Wówczas wprowadzana jest komunikacja zastępcza. Jak podkreślał Zbigniew Kozak z departamentu Dróg i Transportu Publicznego UMWP, autobusowa komunikacja zastępcza jest kierowana na linie, które mają najmniejsze obłożenie. Jest to niezbędne aby pociągi cieszące się dużym zainteresowaniem jak np. Rzeszów-Tarnobrzeg, Rzeszów - Jasło , gdzie podróżni czasami z trudem mieszczą się w pociągu nie zastępować komunikacją zastępczą. Jak poinformowali przedstawiciele UMWP i Przewozów Regionalnych w 2020 roku sytuacja z taborem będzie podobna ze względu konieczność przeprowadzenia naprawy okresowej 5 sztuk autobusów szynowych.

Zarówno do UMWP jak i do Przewozów Regionalnych wpływa mnóstwo próśb, sugestii w sprawie rozkładu jazdy dotyczą całego województwa, a nie tylko południa. Najczęściej powtarzające się wnioski dotyczą uruchomienie dodatkowych pociągów oraz zwiększenie pojemności składu pociągu. Często uruchomienie dodatkowych pociągów w odpowiednich godzinach jest technicznie nie możliwe ze względu małą przepustowość linii przykładem jest odcinek Rzeszów – Kolbuszowa.

Z wieloma argumentami nie zgadzali się samorządowcy z południa województwa. Ich zdaniem nikłe zainteresowanie pociągami w tym rejonie to efekt zbyt częstego funkcjonowania autobusowej komunikacji zastępczej. Autobus, który jedzie zamiast pociągu musi dojechać do większości przystanków kolejowych, wydłuża to znacznie czas podróży. Zaproponowano także, nie pierwszy raz, aby na te tereny wprowadzić nowego przewoźnika - SKPL.

- Zawieszeniu ulegają tylko pociągi o znikomej frekwencji – podkreślił na zakończenie spotkania[/i]– Piotr Pilch Wicemarszałek Województwa.

Nadal będą realizowane pociągi wakacyjne gdzie oferta będzie poszerzona o dodatkowe pociągi w relacji Sanok – Medzilaborce – Sanok. Zgodnie z zawartym porozumieniem oprócz dotychczasowych pociągów kursujących w okresie wakacji w soboty i niedziele będą dodatkowo kursować w piątki.

Niska frekwencja w pociągach na południu Bieszczad ma też swoje odniesienie w strukturze osiedleńczej. Osady są rozproszone i często oddalone od linii kolejowej. Dlatego niezbędne jest niestandardowe podejście do organizacji transportu publicznego na tym terenie. Konieczne jest utworzenie zintegrowanego transportu kolejowego i autobusowego z wykorzystaniem już istniejącego punktu przesiadkowego z dworcem intermodalnym w Sanoku.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 1 =
maszynista

Tak się spieszyli z nowymi peronami na dworcu w Rozwadowie , że zapomnieli zrobić przejście do osiedla Piaski. Po prostu postawili wysoki beton w miejscu przejscia poziomego że nie ma możliwości przejścia.Ludzie teraz chodzą tym wejsciem na perony i dalej idą w stronę warsztatu energetyki PKP a potem miedzy wagonami na starych nie używanych torach. Najblizsze legalne łacznik ulicy Kusocinskiego z ulicą Torową.

manukun

@mariusz77
Przecież od prawie 20 lat szerokim torem zarządza oddzielna spółka niż linią kolejową do Zwierzyńca. Tyle masz do powiedzenia, a takich podstaw nie wiesz. Sąsiadowi też remont łazienki sponsorujesz?

Po drugie, na razie na trasie przejazdu ze Stalowej Woli do Rzeszowa nie ma żadnej stacji, bo Weber na ważniejsze rzeczy na głowie niż załatwienie budowy 30 km linii kolejowej planowanej od ponad wieku. Do obiecywania był pierwszy, tak samo jak do wbijania łopaty przy przed kamerami na placu budowy S19 załatwionej jeszcze za Błądka i Butryn. WICEMINISTER INFRASTRUKTURY WEBER tak nadzoruje projekty ze swojej branży, że przy okazji remontu stacji w Rozwadowie zapomnieli zrobić przejście do osiedla Piaski.

No ale przed wyborami była konferencja prasowa, odtrąbienie sukcesu i festiwal obietnic. Nie zrobił niczego, a przy okazji wydawania decyzji środowiskowej dla S19 "zapomniano" o rezerwie terenowej dla nowej linii kolejowej, choć w zdecydowanej większości będzie ona biec tuż obok ekspresówki

Mariusz77

Przepraszam bardzo za pomylkę ale myslalem ze zelekteyfikowano tą linię przy okazji remontu linii LHS która od okolic wsi Szoje idzie równolegle do normalnej linii w kierunku Roztocza .

~zniesmaczony

Mariusz 77: dalej się ośmieszasz!!!!! Nic nie rozumiesz z tego co czytasz oraz wiesz, że dzwonią, tylko nie wiadomo gdzie. Linia kolejowa Stalowa Wola Południe - Biłgoraj- Zwierzyniec - Zawada - Zamość - Hrubieszów NIGDY nie była zelektryfikowana!!!! Więc nie pisz, że do Biłgoraja jest.

maszynista

I tak pociągów jak na lekarstwo.A miało być dostatek połaczeń a to były tylko obietnice.Jak mamy czasy dobrobytu to dlaczego nie można dojechać na przykład bez przesiadek do Kielc ?Są w ogóle jakies bezpośrednie pociągi do Przemyśla?W 2005 były bezposrednie do Przemysla i to regionalne /kible/, a nie IC.

~gedddd

zwieszono? co to znaczy? ze macie analfabetow w "redakcji"?

~@maszynista

Maszynista, co wpis, to głupszy.
Przestań się kompromitować...

maszynista

Te perony wysokie i nowe tablice to sa robione pod firmę żeby zarobiła .Kolega koledze pomaga.To wyrzucanie kasy w błoto tak jak ten przystanek w polach obok parku w Charzewicach. Wazniejsze sa połaczenia miedzy miastami ,dalej brak jest połaczen.Ciekawe czyj to pomysł był ze zlikwidowali kase PKP na dworcu PKS w Stalowej.Po co tyle spółek na PKP ? żeby w kazdej prezes i rada mogli zarabiać po kilkadziesiat tysiecy PLN na miesiąc?

~ftfryn

Mam tez pytanie odnośnie peronów w Stalowej Woli.W Rozwadowie pięknie wyremontowane a o Stalowej Woli nawet nikt nie napomni.A przecież ten peron przy PKS to jakaś tragedia.Skansen Podobnie przy Biesiadzie.Jak juz remontować to wypadałoby całościowo bo pociąg jedzie od Przeworska i mija straszydła .No i te polaczenia.Niby sa a nie ma .Nigdzie właściwie nie mozna dojechać dalej bezpośrednio.A Z Zamościem to mnie nie rajcuje.Chcialbym wsiasc w Stalowej Woli i dojechac bez przesiadki do Szczecina,Wrocławia a nawet Pragi czy Berlina.To by bylo cos.

maszynista

I tak pociągów jak na lekarstwo.A miało być dostatek połaczeń a to były tylko obietnice.Jak mamy czasy dobrobytu to dlaczego nie można dojechać na przykład bez przesiadek do Kielc ?Są w ogóle jakies bezpośrednie pociągi do Przemyśla?W 2005 były bezposrednie do Przemysla i to regionalne /kible/, a nie IC.

~@smutne

Napisz może coś nt. portalu dla bezdomnych co PO za 5 milionów zrobiło.
Naprawdę fantastyczna inicjatywa!

~smutne

Liczba bezdomnych w Polsce rośnie a PiS pier..li że jest lepiej.PiS zabiera ludziom domy i mieszkania przez co stają się bezdomni żeby nierobom dać za darmo

~Wow

I tak pociągów jak na lekarstwo już od sporych lat , przyjdzie taki okres że transportu PKP wogóle nie będzie.

~Wow

I tak pociągów jak na lekarstwo już od sporych lat , przyjdzie taki okres że transportu PKP wogóle nie będzie.

~@maszynista

i ty się o to pytasz smiech2 ?
Do Lublina masz rano ze 3 połączenia, a Zamość, ta dziura?
Poza tym psychiatryk dobry masz na Wyszyńskiego, najpierw tam spróbuj.

maszynista

Czy ktoś wie jak dojechać do Zamościa z Stalowej Woli rano?Tylko nie tym pociągiem co jedzie z Stalowej Woli wieczorem.Bo w nocy co tam robić.Podobno tyle połaczeń jest teraz że tylko wsiadać i jechać gdzie sie chce.

~Polon

Autorowi tego artykułu też się chyba "zwiesił" - tylko, że mózg.

~kaziu

Dla mnie z tego artykułu nic nie wynika i żadnej informacji o pociągach ze Stalowej Woli nie uzyskałem.To w końcu będzie więcej czy mniej.?Dojadę bezpośrednio do Warszawy,Kołobrzegu,Szczecina ,Wrocławia?A moze do Pragi,Berlina czy chociaż Bratysławy????A Do Kielc,Lodzi ,Krakowa?No i do Zakopanego.? ..

Mariusz77

maszynista...no to pisałem że zamierzchłe czasy ;)
Pisząc o tym ze trasa na Roztocze nie jest całkowicie zelektryfikowana mialem właśnie to na mysli ze o ile do Biłgoraja jest to dalej juz tak kolorowo nie jest ( chyba żesię coś ostatnio zmienilo ) i dlatego chyba nie jeżdżą tam szynobusy bo nie opłaca się ich wysłač tylko na taką krótką trasę .
Co do pociągów w kierunku Roztocza przez nasz: miasto to od nowego rozkladu jazdy ma jeszcze jeden pociąg jeździć .
Będzie to pociag Intercity Roztocze i będzie jeździł na trasie Zamośč - Katowice . Jeździć ma w każdy weekend i swięta i ponoć codziennie w okresie wakacyjnym

~Bolek

No cóż, dużo "szumu w szklance wody" jakie to My władza elektryfikacje robimy, remonty peronów, mostów, przystanków kolejowych, a potem przychodzi księgowa ...
Kiedy chociaż w PKP, w połowie będą połączenia z Rozwadowa czy Stalowej Woli, jak w latach -80 ? Nieważne czy parowóz na węgiel, gaz, prąd, olej rzepakowy, alkohol czy ropę chcę jechać bezpośrednio w Polskę i co przesiadki ...
To samo z PKS -em likwidacja połączeń do Krakowa itd.

~Adam

Rozebrać tory, teraz to tylko towarowe na mieście hałasują i tworzą korki na przejazdach.

maszynista

Godziny odjazdów do Biłgoraja. 4-45 , 8-00 ,11-58 , 15-45 ,19-28 ,20 -59-pospieszny, 23-44,

maszynista

Mariusz 77- ..7 pociągów na dobę 1995 rok.To były czasy biedy i bezrobocia ale kursowały pociagi do Biłgoraja.

~zniesmaczony

mariusz77: co to znaczy, że linia nie jest a bardzo zelektryfikowana????? Albo jest albo nie jest. Ty zawsze wypisujesz jakieś dziwne teksty w tematach kolejowych. Najpierw ogarnij się. Pospieszne do Rzeszowa były przez kilka ostatnich lat ( to nic, że część z Pilchowa) a teraz też są. Zwłaszcza Hetman, jeździ cały czas, tylko trasa się zmienia z powodu remontów. Na Roztocze faktycznie było kiedyś kilka pociągów ale to odległe czasy. Co do 40 min do Rzeszowa to były sny o potędze niejakiego posła Webra o nowej linii z Łętownii prosto do Rzeszowa, teraz już cicho sza.

~Ufffo

A dopiero deklarowali dotowanie nierentownych kursów PKS, a teraz państwowa spółka PKP likwiduje wykluczenie kominkacyjne przez likwidacje połączeń kolejowych. To jakiś rodzaj schizofrenia intelektualna.

Mariusz77

manekin ....jak ty niby chcesz do Rzeszowa w 40 minut pociągiem jak po drodze jest ponad 20 stacji a pospiesznego do Rzeszowa to chyba nigdy nie bylo . Więc nie wypisuj wydumanych obietnic .

maszynista.... a kiedy to było kilka dziennie połączeń pkp z Roztoczem ??? To chyba jakieš zamierzchłe czasy bo ja sobie nie przypominam jakoś . A ze by się przydaly to fakt , niestety ta linia nie jest za bardzo zelektryfikowana

manukun

@mieszkaniec
No przecież "załatwił" karetkę do szpitala, czego jeszcze chcesz?

Swoją drogą, po wyborach ucichł temat skrócenia czasu przejazdu pociągiem do Rzeszowa nawet do 40 minut. Teściowa załatwiła stołek, więc obiecanki poszły w zapomnienie - do następnej kampanii.

maszynista

Co z pociagami do Biłgoraja? Dawniej to tam pociagi jezdziły co kilka gdzin a teraz tylko jeden jest o 22.Na tym PKP to mysla ale gdzie zarobic na sprzedazy szyn na złom a nie o tym jak mozna dojechac do celu.

~Mieszkaniec

A gdzie te obietnice Webera o częstotliwości pociągów do Rzeszowa co 15 minut.