Obradował Parlamentarny Zespół TAK dla budowy drogi ekspresowej S74: Opatów - Nisko

Image

20 lutego 2025 roku odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu TAK dla budowy drogi ekspresowej S74, poświęcone odcinkowi Opatów- Nisko, podczas którego omówiono kluczowe kwestie związane z postępem prac i wyzwaniami stojącymi przed tą strategiczną inwestycją. W spotkaniu uczestniczył m.in. prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny, który podkreślił znaczenie tej trasy dla rozwoju regionu.

- Budowa S74 to szansa na poprawę jakości życia mieszkańców i impuls dla rozwoju gospodarczego. Ta inwestycja to nie tylko kwestia transportu, ale także przyszłości naszego regionu. Musimy działać szybko i skutecznie, aby nie zaprzepaścić tej szansy – podkreślił Lucjusz Nadbereżny, prezydent miasta Stalowej Woli.

Jak poinformował poseł Rafał Weber, koordynator zespołu, planowane oddanie odcinka Opatów - Nisko do ruchu przesunięto z połowy 2030 roku na rok 2032. Główną przyczyną opóźnień jest przeciągająca się procedura uzyskania decyzji środowiskowej. Wniosek o jej wydanie złożono w październiku 2022 roku, a obecnie planowane jej uzyskanie to lipiec 2025 roku.

– To 1,5 roku opóźnienia, które ma realny wpływ na rozwój regionu– podkreślił poseł Weber.

Wariant społeczny najkorzystniejszy

Podczas spotkania samorządowcy potwierdzili, że wariant rekomendowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), tzw. wariant społeczny, jest najkorzystniejszy zarówno z punktu widzenia transportu, jak i rozwoju gospodarczego.

– Praca wykonana między 2019 a 2022 rokiem nad wyborem najlepszego przebiegu jest nadal aktualna– zaznaczył Weber.

Dodatkowo, wariant społeczny spotkał się z najmniejszą liczbą uwag ze strony mieszkańców, co czyni go najmniej kontrowersyjnym.

- Fakt, że wariant społeczny został uznany za najkorzystniejszy zarówno przez ekspertów GDDKiA, jak i mieszkańców, świadczy o tym, że wspólna praca samorządów, lokalnych społeczności i instytucji państwowych przynosi realne efekty. To dowód, że słuchanie głosu ludzi i uwzględnianie ich potrzeb w procesie planowania inwestycji jest kluczowe dla realizacji takich projektów– powiedział Lucjusz Nadbereżny.

Koszty i ryzyka

Poseł Weber zwrócił uwagę na rosnące koszty budowy dróg.

– Środki w wysokości 3,4 miliarda złotych, zabezpieczone w 2022 roku w Rządowym Programie Budowy Dróg, mogą okazać się niewystarczające, jeśli opóźnienia będą się utrzymywać– ostrzegł. Podkreślił, że dalsze przesunięcia w harmonogramie są niedopuszczalne. – Będziemy wymagać, aby obecny harmonogram był dotrzymywany. Nie ma już przestrzeni na jakiekolwiek czasowe obsuwy– zaznaczył.

Kolejne spotkanie Zespołu poświęcone odcinkowi Opatów - Nisko odbędzie się w przypadku sygnałów, że przedstawiony harmonogram nie będzie dotrzymany.

– Będziemy monitorować postępy i reagować na każde opóźnienie– zapewnił Rafał Weber.

Budowa drogi ekspresowej S74 to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie, a jej realizacja ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa, redukcji czasu przejazdu i stymulowania rozwoju gospodarczego. Wszyscy uczestnicy spotkania zgodnie podkreślili, że dalsze opóźnienia są niedopuszczalne, a współpraca między samorządami, rządem i parlamentem będzie kluczowa dla sukcesu tej inwestycji.

Przewiń do komentarzy










Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =