Praca w trakcie upałów – jakie obowiązki ma pracodawca?

Pracodawca jest odpowiedzialny za swoich pracowników pod wieloma względami. Jednym z istotniejszych jest zapewnienie im bezpieczeństwa i higieny pracy. Dotyczy to nie tylko odpowiednich zabezpieczeń czy narzędzi ochrony, ale także sytuacji wyjątkowych, takich jak na przykład upały. Co musi zapewnić osobom zatrudnionym i jakie mają one prawa, gdy temperatura zaczyna doskwierać w pracy? Sprawdź!
Zapewnienie pracownikom wody do picia
Choć nie każdy o tym wie, zapewnienie pracownikom napojów w miejscu pracy jest jednym z obowiązków pracodawcy – szczególnie wtedy, gdy temperatura w miejscu pracy jest wysoka. Podstawą jest tutaj woda do picia. Przepisy nie określają, czy ma to być woda niegazowana 0,5l czy na przykład ogólnodostępny dozownik z wodą. Ważne jest to, aby woda była dostępna w ilości zaspokajającej potrzeby wszystkich pracowników.
W biurach i zamkniętych przestrzeniach, ale także do prac w terenie, wielu przedsiębiorców wybiera rozwiązanie, jakim są gotowe zgrzewki napojów w butelkach. Woda niegazowana 1,5l to jedna z najpopularniejszych opcji. Każdy pracownik może wtedy wziąć ze sobą butelkę wody i mieć ją zawsze pod ręką, co jest bardzo ważne w czasie upałów.
Skrócenie czasu pracy – prawo czy obowiązek?
Kiedy temperatury osiągają naprawdę skrajne wartości, każdy rodzaj pracy staje się bardziej męczący. W takiej sytuacji pracodawca może zadecydować o skróceniu czasu pracy. Co ważne, takie rozwiązanie nie jest jego obowiązkiem, a wynika jedynie z dobrej woli. Zamiast krótszych godzin pracy szef może zdecydować też o zwiększeniu liczby przerw od pracy lub wydłużeniu ich. Takie rozwiązania nie wpływają negatywnie na wynagrodzenie pracowników.
Maksymalna temperatura w miejscu pracy
Czy przepisy określają, przy jakiej konkretnie temperaturze pracodawca musi wprowadzić konkretne rozwiązania? Nie w każdym przypadku. W prawie wyraźnie określono minimalną temperaturę w miejscu pracy, ale limit maksymalny, czyli 30°C, obowiązuje wyłącznie dla osób młodocianych i kobiet w ciąży pracujących w pomieszczeniach biurowych.
A co z pozostałymi pracownikami? Nie ma wyraźnie określonej temperatury, przy której powinni zaprzestać pracy. Wkrótce ma się jednak zacząć to zmieniać. Póki co pracodawcę obowiązują pewne „progi reakcji” – przy 28°C powinien na przykład zapewnić wentylację lub klimatyzację.
Jakie kary grożą pracodawcom?
Przestrzeganie przepisów BHP w miejscu pracy to nie wymysł – to obowiązek, który ma dbać o to, aby wszyscy byli bezpieczni. A skoro jest to obowiązek, to oznacza, że za nieprzestrzeganie przepisów pracodawcy grożą kary. W zależności od sytuacji może to być kara grzywny o wysokości od 1 000 zł do nawet 30 000 zł.
Choć maksymalna temperatura, przy jakiej może pracować większość pracowników, nie jest jeszcze wyraźnie określona w przepisach, to nie zwalnia pracodawcy z obowiązku monitorowania warunków pracy. Warto pamiętać, że zbyt wysoka temperatura to spadek wydajności. Woda do picia to absolutna podstawa.
Komentarze