Droga S74 coraz bliżej realizacji. Poseł Weber: Czekaliśmy na ten moment 3 lata

Image

Została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka drogi ekspresowej S74. Kiedy możliwa jest realizacja tej inwestycji i czy istnieją jakieś zagrożenia, że ta droga nie powstanie?

Cały odcinek Opatów- Nisko będzie liczyć ok. 73 km długości i ma przebiegać przez: • województwo świętokrzyskie: niemal 29 km (4 gminy): Miasto i Gmina Opatów, Gmina Lipnik, Gmina Obrazów, Gmina Samborzec,
województwo podkarpackie: ponad 44 km (7 gmin): Miasto Tarnobrzeg, Gmina Gorzyce, Miasto Stalowa Wola, Gmina Zaleszany, Gmina Radomyśl nad Sanem, Gmina Pysznica, Gmina i Miasto Nisko.

- 3 października została wydana decyzja środowiskowa dla odcinka Opatów- Nisko drogi ekspresowej S74. Czekaliśmy na ten moment od 3 lat. W październiku 2022 roku został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Ten moment jest bardzo istotny z punktu widzenia inwestycyjnego, ponieważ określa wariant przebiegu ekspresowej S74 między obwodnicą Opatowa, która w tym roku zostanie jeszcze zakończona, a węzłem Zapacz, który znajduje się na terenie Niska. Decyzja, która zapadła 3 października, wpisuje się w to, co zakomunikowano nam na posiedzeniu „Zespołu do spraw budowy S74”, umownie nazywanego „Tak dla S74”. Posiedzenie zespołu miało miejsce w Sejmie 11 września br. Przekazano nam, że jest już na ukończeniu wydawanie decyzji środowiskowej i zostanie ona wydana do 3 października- mówi poseł Rafał Weber.

Prace przygotowawcze rozpoczęły się w latach 2010- 2011. W pierwszej kolejności zostało wykonane Studium korytarzowe (SK), w którym rozpatrywano 7 wariantów przebiegu drogi ekspresowej S74. Do dalszych prac zostały zarekomendowane 3 warianty.

W 2018 roku Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji, który umożliwił kontynuację prac przygotowawczych, obejmujących w swoim zakresie Studium techniczno- ekonomiczno- środowiskowe (STEŚ), uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonanie koncepcji programowej (wraz z badaniami geologicznymi) i badań archeologicznych.

- Prace dotyczące Studium techniczno- ekonomiczno- środowiskowego były realizowane w bardzo trudnych okolicznościach, przede wszystkim ze względu na pandemię COVID-19. Pandemia i ograniczenia z nią związane bardzo mocno utrudniały konsultacje społeczne. Trudno było zorganizować spotkania, które zgodnie z procedurą, muszą odbyć się w każdej gminie leżącej na przebiegu drogi. Dlatego te prace były rozłożone w bardzo długim czasie, natomiast zostały one wykonane i przyniosły swój efekt- mówi poseł Rafał Weber.

Obrazek

Kiedy może powstać droga ekspresowa S74?

Poseł Weber przekazał, że inwestor zapewnia, iż po przekazaniu decyzji środowiskowej jest w stanie ogłosić przetarg na koncepcję programową, a podpisanie umowy szacowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku. Umowa ma być na okres 2 lat. W tym czasie ma zostać przygotowana koncepcja programowa, a następnie po jej uzyskaniu zostanie ogłoszony ostatni przetarg na zaprojektowanie i zbudowanie tego odcinka.

Ten przetarg ma być podzielony na 4 części (I- od węzła przy Opatowie do Sandomierza, II- od Sandomierza do Gorzyc, z mostem przez rzekę Wisłę, III- od Gorzyc do Radomyśla nad Sanem, z mostem przez rzekę San, IV- od Radomyśla nad Sanem do węzła Zapacz). Podpisanie umowy planowane jest na rok 2029, a zakończenie prac, w ocenie inwestora, w 2032 roku. Według posła Webera ten termin wydaje się mało realny, chociażby ze względu na trudne prace mostowe. W jego przekonaniu prace mogą potrwać nawet 2 lata dłużej.

Warto podkreślić, że jeśli chodzi o nasz region, przebieg drogi będzie wyglądał następująco: obok tarnobrzeskiej SSE (węzeł Tarnobrzeg), dalej przez gminę Gorzyce (węzeł Gorzyce), Zaleszany (węzeł Zaleszany), ma omijać Turbię i biec wzdłuż lotniska (węzeł przy drodze powiatowej 1013R relacji Zbydniów- Turbia). W dalszym przebiegu trasa ma przecinać rzekę San, wchodząc kolejno na teren gminy Radomyśl nad Sanem i Pysznica (węzeł na DW855). Dalej droga ma biec między Brandwicą a Jastkowicami, przecinać rzekę Bukowa i w rejonie Stalowej Woli dochodzić do węzła przy drodze powiatowej DP1024R. W dalszym przebiegu prowadzić ma przez tereny niezabudowane wzdłuż Sanu, przechodzić przez Kłyżów (węzeł Kłyżów), przecinać DK19 i kończyć się na węźle Zapacz, łącząc się z istniejącą drogą ekspresową S19.

Obrazek

Jakie jest zagrożenie związane z tą inwestycją?

Poseł Rafał Weber podkreśla, że finansowanie tej inwestycji zostało zagwarantowane uchwałą Rady Ministrów przyjętą 13 grudnia 2022 roku. Na 73 kilometry zadania zabezpieczono wówczas 3,4 mld zł. Parlamentarzystę martwi fakt, że przyszłoroczny budżet państwa będzie miał 270 mld zł deficytu. W relacji do PKB to 64%. Zgodnie z symulacją finansową w 2029 roku zadłużenie planowane jest na aż 75% PKB, a jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, bo o 15% przekroczony zostanie próg określony przez Unię Europejską. Jeśli do tego dojdzie, wydatki publiczne, w tym inwestycyjne, zostaną ograniczone.

Innym zagrożeniem może być dołączenie do procesu inwestycyjnego jednej z organizacji ekologicznych. Organizacja ta wskazuje, że na odcinku, gdzie planowana jest inwestycja, mogą występować nadmierne ilości chomika europejskiego. Poseł Weber wyjaśnia, że nie powinno to zablokować inwestycji, jednak może pojawić się konieczność budowy większej liczby przejść dla zwierząt, a każde takie przejście zwiększy podbudowę drogi, co z kolei podniesie koszty samej inwestycji.

Obrazek

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~tola

O poziomie tu piszacych zaświadcza w sumie jeden osobnik podpisujacy się "taka prawda". Jemu nic nie pomaga słuchanie czy tym bardziej czytanie tego co ktoś powie albo napisze. Ot choćby wypowiedź posła na temat tej S - 74. Nie potrafi czytać ze zrozumieniem ale talent pisarski ma ogromny. Skoro mówiący poseł prezentuje kalendarz tej inwestycji to jak to byłoby możliwe że PiS by to ukończył? Więcej, pan poseł martwi się możliwością w nieodległej przyszłości wzrostu nadmiernego deficytu budżetowego państwa co może spowolnić ową inwestycję. Powtarza jak mantrę slogany o możliwościach byłych rządzących a przecież nie kto inny jak poseł Weber był wowczas wiceministrem od infrastruktury i gdyby było to możliwe to wybudowałby tą drogę. Dokładniej, to 3 października br dopiero została wydana decyzja środowsikowa a od niej dopiero zacznie się opracowywanie koncepcji a potem dokumentacji technicznej. Wykonawstwo dobrze będzie jeśli zmieści się w przyszłym lub następnym roku. Przykro jest czytać jak widzi się zagubionego czytelnika w meandrach prawa budowlanego.

~Mirek

~taka prawda, dobrze radzę "NIE CHLAJ TYLE" bo to bardzo rzutuje na ten twój głupi łeb.

~Mirek

~taka prawda, to musi z tych ukradzionych podatnikowi kupiłeś, teraz daj plebanowi by diabła z niego wygonił święconą wodą, najlepiej by go zamoczył w chrzcielnicy. i żebyś tych bałwochwalczych peanów du-po-wł-aza nie pisał. Czy głąbie myślisz, że za niecałe dwa lata by S-74 by wybudowali( tyle PO rządzi), i cytuję:
"Poseł Weber przekazał, że inwestor zapewnia, iż po przekazaniu decyzji środowiskowej jest w stanie ogłosić przetarg na koncepcję programową, a podpisanie umowy szacowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku. Umowa ma być na okres 2 lat. W tym czasie ma zostać przygotowana koncepcja programowa, a następnie po jej uzyskaniu zostanie ogłoszony ostatni przetarg na zaprojektowanie i zbudowanie tego odcinka.", zrozumiałeś coś z tego, bo Weber zrozumiał, a ty nadal id-io-ta jesteś i tepak jak prawisz, że już by była jak by PiS-dzielce rządziły. Nie mogę zrozumieć, czemuś ty taki głupi.

~taka prawda

Do mirka , muszę sie pochwalić , że kupiłem sobie laptopa.

~taka prawda

do emeryta e 2 rds , gdyby w POLSCE rządził dziś PiS to ta droga ekspresowa S74 już by była zrobiona i wszyscy kierowcy w POLSCE by z niej korzystali.

~Mirek

~taka prawda, widzę, że ty już dawno " jeb nołeś sie w ten swój gupi czerep " du-po-wł-aza i to normalne, ale nie normalne że nadal okradasz podatnika.

~taka prawda

do anka , jeb nij sie w ten swój gupi czerep PAN POSEŁ RAFAŁ WEBER to MINISTER w rządzie PiS. On będzie w sejmie do końca swego życia bo wszyscy mieszkańcy STALOWEJ WOLI go popierają i zawsze będą popierać.

~Lucek

Ta droga nigdy nie powstanie .I dobrze bo jest niepotrzebna.

~Anka

Ten człowiek jest już politycznie spalony. Nie dopchał się do czuba pisowskiego koryta. W krajowej polityce nawet go nikt nie zna. Zaś w lokalnej polityce też nie ma na niego miejsca i zaczyna męczyć mieszkańców swoimi wywodami.

~Chomik

Co na to chomiki europejskie?

~Chomik

Co na to chomiki europejskie?

~STALOWO

Polacy dalej badzcie w klotni ;PIS a moze PO nie PIS. Ludzie czy wy nie widzicie jak nas wykupuja NIEMCY ,FRANCUZI, UKRAINCY a tu tylko klotnie . Juz prawie jestesmy parobasami w naszym kraju. Czy nie widzicie jak nas kolonizuja ?
Przestancie sie klocic zacznijcie myslec .Przykled ;88 sklepow Leroy Marlin i ani zlotowki podatku a za to francuskie grube pazerne koty sie pasa na nas, wszyscy na nas zeruja ,rozkradli Ukraine teraz czas na Polske obudzcie sie.

~boby

Weber jesteś gość pilnuj tego....

~amo

Droga S17 według pierwotnej wersji miała zostać oddana do użytku w 2023 roku. Lublin protestowł gdy wykluczono trasę S17 i pieniądze na budowę tej drogi znalazły się to o S 74 nikt nie walczył. Tak naprawdę nikt nie wie kiedy ta droga powstanie.

~Mirek

Włazi d-u-p-a ~taka prawda gamza, a przy tym i okrada podatnika, ale przynajmniej tyle dobrze, że rozum do realnego myślenia Weberowi wrócił i nareszcie potrafi terminy realnie oceniać

~emeryt

Mi ta droga jest nie potrzebna bo cale zycie jezdze rowerem.Sciezki rowerowe potrzebne a jakies drogi ESY to bardziej ukraincom potrzebne .

~Buhaha

Odnośnie przebiegu tej drogi przez Jastkowice, były przedstawione 3 propozycje. Jak Weber wybudował dom w Jastkowicach, to ni z gruchy nie z pietruchy, wygrał projekt nr...cztery, zwany dumnie obywatelskim. A wszystko to po to, aby droga nie przebiegała w pobliżu posiadłości tego cwaniaka.

~Hucu

Może kolejnym razem zastanowicie się, kogo wybieracie.

~aaa

Tak ci w partii powiedzieli?
Kłamali.

~Romek

Osiem lat rządów PiS dzielców i teraz szwab Weber mówi, że trzy lata czekał? Obłudny szwab z Webera. Precz z kłamcą!

~taka prawda

Gdyby nie PAN POSEŁ RAFAŁ WEBER to ta droga ekspresowa S74 nigdy by nie powstała to jego bardzo wielka zasługa.

~Smoliwąs

Ciąg dalszy politycznego bicia piany!

~aaa

Widać w jego oczach nieopisaną tęsknotę za pozowaniem z kartonowym czekiem, z wpisaną kwotą z księżyca.

~D12

Szybciej nią pojedziemy niż zabezpieczymy się maseczką z lokalnej fabryki

~STW

Dajcie już spokój z tym Weberem.

~poseł

to jest autostrada dla ukraińskich TIRów (dlatego w nazwie ekspresówka bo darmo) łącząca Berlin - Kijów na tzw odbudowę Ukrainy, ludzie kiedy to zrozumiecie, podżegacze wojenni zadabali o to już kilka lat temu.

~jasiek

jakby nie PiS to byśmy jezdzili trabantami po polnych drogach....i to cała prawda .

~Jastkowiak

Weber ominął swoją posiadłość w Jastkowicach i fika.