Najpierw zlikwidowali miejsca postojowe, teraz chcą płatnego parkingu?

Image

Sprawa parkingu przy Galerii Prima w Stalowej Woli nabiera nowych faktów. Po interpelacji radnej Ilony Kaczmarek, dotyczącej prośby przedsiębiorców z tejże galerii o wprowadzenie strefy płatnego parkowania przed ich obiektem (na miejskim terenie), by klienci mieli miejsca postojowe, do Rady Miasta wpłynęło pismo ze Starostwa Powiatowego. Wynika z niego, że obowiązek zapewnienia miejsc postojowych dla klientów i pracowników spoczywał na inwestorze już na etapie projektowania galerii.

Obowiązek zapewnienia parkingu w projekcie budowlanym

Jak informuje Starostwo Powiatowe w Stalowej Woli, decyzją z 2010 roku starosta wydał spółce pozwolenie na budowę budynku handlowo- usługowego przy ul. Okulickiego 16c pod pewnymi warunkami. W projekcie zatwierdzonym wraz z decyzją o warunkach zabudowy (wydaną przez prezydenta miasta w grudniu 2009 roku), nakazano inwestorowi przewidzieć co najmniej 30 miejsc postojowych dla klientów i pracowników oraz jedno miejsce dla samochodu dostawczego.

Zatwierdzony projekt przewidywał łącznie 31 miejsc parkingowych: 29 w podziemnym garażu, 1 dla pojazdu dostawczego oraz 1 dla osoby z niepełnosprawnością na powierzchni terenu.

Garaż zamieniony na powierzchnie handlowe

Z pisma starostwa wynika jednak, że w 2013 roku inwestor wystąpił o zmianę przeznaczenia części garażu podziemnego. Decyzją z 26 września 2013 roku starosta zatwierdził przebudowę i zmianę sposobu użytkowania tej części obiektu na powierzchnię handlowo- usługową. Nowa decyzja o warunkach zabudowy, wydana wcześniej przez prezydenta miasta, wymagała wówczas zapewnienia jedynie 5 miejsc w istniejącym garażu oraz 13 miejsc w zatoczce parkingowej na sąsiedniej działce.

Oznacza to, że liczba miejsc postojowych, pierwotnie zaplanowanych dla galerii, została istotnie zmniejszona w wyniku zmian dokonanych przez samego inwestora, za zgodą właściwych organów.

Starostwo: decyzja o pozwoleniu ma charakter związany

W swoim piśmie starostwo przypomina, że organ administracji architektoniczno-budowlanej, wydając decyzję o pozwoleniu na budowę, jest związany wcześniejszą decyzją o warunkach zabudowy. Oznacza to, że nie można samodzielnie kształtować warunków inwestycji w sposób odmienny od zatwierdzonych przez prezydenta miasta. Jak podkreślono, decyzja o pozwoleniu na budowę ma charakter „związany”, jeśli spełnione są warunki formalne i prawne, organ ma obowiązek ją wydać.

Kto powinien zapewnić parking?

Z dokumentów urzędowych wynika jednoznacznie, że na etapie projektowania Galerii Prima inwestor miał obowiązek zapewnić odpowiednią liczbę miejsc parkingowych dla klientów i pracowników. Co więcej, takie miejsca faktycznie zostały przewidziane głównie w podziemnym garażu obiektu. Jednak kilka lat później, decyzją samego inwestora, część tej przestrzeni została przebudowana i przeznaczona na lokale handlowe. W praktyce oznaczało to znaczące ograniczenie liczby miejsc postojowych, dostępnych dla klientów galerii.

W świetle tych faktów trudno uznać za uzasadnione oczekiwanie, by miasto (czyli wszyscy mieszkańcy) miało teraz wprowadzać płatne parkowanie na swoim terenie po to, by rozwiązać problem, który powstał w wyniku zmian dokonanych przez prywatnego właściciela obiektu. Parking przy galerii jest bowiem własnością miejską i ma charakter ogólnodostępny. Służy, zarówno mieszkańcom okolicznych bloków, jak i osobom odwiedzającym centrum lub chcącym po prostu skorzystać z niego w dowolnym czasie.

To właśnie decyzje inwestora o zmianie przeznaczenia części garażu sprawiły, że liczba miejsc dla klientów galerii została ograniczona. W tej sytuacji odpowiedzialność za brak wystarczającej infrastruktury postojowej leży po stronie właściciela obiektu, a nie samorządu.

Urząd Miasta oraz Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego mają przyjrzeć się tej sprawie ponownie.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Anonim

Ilonka, dziecinko. Przedsiębiorcy niech sobie proszą. Ale Czernego i Koczwarównę. Galeria powstała jeszcze za czasów Szlezaka on nie całował po stopach inwestorów. Warunkiem było stworzenie parkingu, który owszem powstał, ale byl zamknięty wiecznie bo podobno woda stała. Teraz jest tam supermarket i czary mary wody nie ma. Także przedsiębiorcy mogą sobie żądać, nie problem miasta to jest. Inna sprawa, o jakich przedsiębiorcach mówimy? Połowa stoi pusta, bo Czerny pazerny na kasę ma horrendalne ceny wynajmu. Połowa lokali jest jego. Do apteki i sklepu z ciuchami, który zapewne zaraz zdechnie i tak klientów nie ma. Myśl Ilonko sprawdzaj fakty, a nie jak durna daj się wodzić za nos. Ty jesteś przedstawicielka mieszkańców Stalowej Woli, a nie przedsiębiorców z Pysznicy! Jeszcze odkryjesz, że uczciwą praca nie boli.

~Mieszkaniec

I dobrze, jego kawałek ziemi jego wola, chce płatne to się dostosować albo nie parkować

~Pks

A może ten pan ma charakter i sam się przedstawi. To co kto sprzedał PKS?

~Pks

A może ten pan ma charakter i sam się przedstawi. To co kto sprzedał PKS?

~mieszkaniec

zamiast tej tzw. galerii :-) należy zrobić z tego parking wielopoziomowy. Ta "galeria" to tam potrzebna jak umarłemu kadzidło...

~SER

CZESKI CWANIAK....

~boby

Trudno to nazwać galerią ! Proszę przerobić na parking piętrowy......

~Pks

A kto sprzedał PKS ? Można więcej info?

~///////////

nie zebrac !!!!!

~Byznesmen

Byznesmeny stalowowolskie wiedzą jak robić w balona władze miasta. Jeden świrował z miejscami parkingowymi i parkingiem podziemnym, a drugi działki podmieniał przy obwodnicy pod VIVO.

~boby

Proponuję z całej galerii zrobić parking piętrowy!!!

~Rochu

przybysz46 czy jak ci tam. Może polskiego się pouczysz to nie będziesz bełkotać.

~bojar

pytanie, ten co sprzedał pks

~Pytanie

Kto wtedy był starostą?

~Jdjdjxjx

Jak tam jeździ i chodzi

~Evka

Słowak Zdenek zachowuje się jakby był u siebie. Czas w końcu przyjrzeć się dokładnie całej tej sprawie!

~przybysz46

to jest tak proste udroznuc parkingi w okolicach hali targowej ze a boli bylem wczoraj w Radomu i zarezymalem sie na lokalnym zieleniaku stoi automat do placenie za parking po zapoznani sie z oplatami w pierwszej kolejnosc widac parking do 30 minut bezplatny pobierasz bilet i po temacie jwzeli chcesz parkowac godz lub 10 odpowiedni placisz dotyczy placu handlowego na Ustroniu mozna mozna zawsze jest miejsce do zaparkowanie

~Rebel

W Stalowej jest duży problem z samochodami dostawczymi które jeżdżą z dostawą po chodnikach a często też po trawnikach . Ktoś otwierając jakikolwiek sklepik lub punkt usługowy nie bierze pod uwagę ograniczoną możliwość dostarczania do tych miejsc towarów . A później uzurpuje sobie prawo do jazdy po chodnikach lub poprzez trawniki . Są w Stalowej sklepy które mają od zaplecza magazyny i możliwość dostawy tam towaru bez konieczności jeżdżenia po chodnikach ale często te magazyny są zamienione na powierzchnie handlowe a dostawa towaru odbywa się z chodnika głównym wejściem gdzie chodzą też klienci . Takich miejsc jest w Stalowej bardzo dużo !

~taka prawda

W ykorzystać każdy skrawek ziemi w STALOWEJ WOLI na budowę nowych parkingów i to już od dziś.

~Kierowca

Tam ta Żabka jest tak potrzebna jak dziura w moście

~Luk

Bardzo dobrze opisana sytuacja. Właściciel galerii powinien zadbać o miejsca parkingowe. To nie jest problem miasta. Tym bardziej mieszkańców pobliskich bloków, którzy nie mają gdzie zaparkować samochodów. A że poprzez własną chciwość z garażu podziemnego zrobił magazyny i lokale handlowe, to już jego problem.

~Asad

Problem z miejscami jest wszedzie a pozwolenia wydawane na lewo i prawo. Samochód dostawczy przy żabce kolo szpitala mimo, że jest tam wewnętrzny parking staje na chodniku blokując/utrudniając przejście pieszym. Takie przykłady można mnożyć

~Czas mija,

ale ludzie pamiętają...